loading...
ویکی لی نار | دانشنامه اینترنتی
Admin بازدید : 230 پنجشنبه 06 خرداد 1395 نظرات (0)

 

از ویکی لی نار | دانشنامه جامع آزاد


 

 

ویکی‌لی نار (به انگلیسی: Wiki Linar) یک دانشنامهٔ اینترنتی ایرانی با محتویات آزاد است نام ویکی‌لی نار  واژه‌ای ترکیبی است که از واژه‌های ویکی (وب‌گاه) و لی نار (کتاب ، برگ مقاله و تحقیق) گرفته شده است. هدف لی نار آفرینش و انتشار یک دانشنامهٔ آزاد در ایران و اکثر کشور ها می باشد.

ویکی‌لی نار در تاریخ 14 اردیبهشت سال 1395 به صورت مکملی برای دانشنامهٔ تخصصی بارگذاری شد. ویکی لی نار قصد دارد در کوتاه ترین زمان ممکن بیشترین مقاله ها را در وبگاه درج کند و مقاله های با ارزشی را در اختیار بازدیدکنندگان عزیز قرار دهد. سایت اصلی لی نار که یک کتابخانه مجازی میباشد و وبگاه ویکی لی نار زیرمجموعه این کتابخانه می باشد.

ویکی لی نار بر سیاست دیدگاه " بیطرفانه " تاکید به سزایی دارد و مقاله های درج شده را بدون هیچ عیب و نقصی منتشر خواهد کرد . ویکی لی نار فقط یک دانشنامه میباشد و سیاست دیگری ندارد . که این وبگاه در پایگاه ستاد ساماندهی به ثبت رسیده و در حال حاضر در کنترل مقاله ها اهمیت فرا گرفته میشود . ویکی لی نار در تلاش برای بین المللی شدن دانشنامه خود دارد .

Admin بازدید : 212 یکشنبه 14 شهریور 1395 نظرات (0)

شهرستان پاینال یکی از شهرستان‌های ایالت آریزونا، به مرکزیت شهر فلورنس است. جمعیت این شهرستان که در سال ۱۸۷۵ تاسیس شده، بر طبق آخرین برآورد انجام گرفته در ژوئیه ۲۰۱۲، برابر بود با ۳۸۷.۳۶۵ نفر. همچنین مساحت این شهرستان ۱۳.۹۱۹.۸ کیلومترمربع است.

Admin بازدید : 262 یکشنبه 14 شهریور 1395 نظرات (0)

الفبای بریل فرانسوی الفبای بریل اصیل، و اساس همه الفباهای بریل دیگر است. نظام الفبایی فرانسوی اساس کنوانسیون بریل بین‌المللی گردیده و توسط الفباهای بریل سراسر جهان استفاده شده است. هرچند تنها ۲۵ حرف پایه‌ای از الفبای فرانسوی به اضافه w بین‌المللی شده است، حروف اضافی به طور گسترده به الفبای فرانسوی و الفباهای کشورهای اروپایی همسایه منحصر می‌شود.

Admin بازدید : 213 یکشنبه 14 شهریور 1395 نظرات (0)

محمدزینا روستایی از توابع دهستان فداغ است در بخش مرکزی شهرستان گراش و در جنوب استان فارس در ایران واقع شده‌است.آب چاهایش نیمه‌شیرین، محصولاتش غلات و خرما و درخت گز است.این روستا در کنار جاده اصلی و مابین فداغ و بیرم می‌باشد. بیشتر مردها به شغل بنایی و کارگری مشغول و بعضی در بندرعباس مشغول به کار می‌باشند.جمعیت این روستا براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، ۵۴۹ نفر (۱۳۵ خانوار) بوده‌است.

Admin بازدید : 224 یکشنبه 14 شهریور 1395 نظرات (0)

اوتو فریدریش مولر (عبارت واژه به آلمانی: Otto Friedrich Müller)‏ (۱۱ مارس ۱۷۳۰ - ۲۶ دسامبر ۱۷۸۴) طبیعی‌دان و جانورشناس دانمارکی بود.مولر نویسنده Zoologiae Danicae Prodromus است که نخستین شناسایی و سرشماری جانوران نروژ و دانمارک به شمار می‌رفت. او در این کتاب که در سال ۱۷۷۶ چاپ شد، بیش از سه هزار گونه محلی در آن مناطق را شناسایی کند. او از نخستین کسانی بود که به مطالعه جانداران پرداخت و طبقه‌بندی و رده‌بندی گروه‌های گوناگون جانوران پرداخت.او عضو آکادمی علوم آلمان لئوپولدینا و آکادمی سلطنتی علوم سوئد و آکادمی علوم فرانسه و انجمن دوستداران تاریخ طبیعی برلین بود و تاثیرات مهمی بر مطالعات جانورشناسی در اروپا گذاشت.

Admin بازدید : 240 یکشنبه 14 شهریور 1395 نظرات (0)

ماکس ژاکوب (عبارت واژه به فرانسوی: Max Jacob) (زاده ۱۲ ژوئیه ۱۸۷۶ - درگذشته ۵ مارس ۱۹۴۴) شاعر فرانسوی بود.

Admin بازدید : 210 یکشنبه 14 شهریور 1395 نظرات (0)

گاوراه، روستایی از توابع بخش منج شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری ایران است.این روستا در دهستان بارز قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

Admin بازدید : 278 یکشنبه 14 شهریور 1395 نظرات (0)

ناحیه ادامز، بخش کاشاکتون، اوهیو (عبارت واژه به انگلیسی: Adams Township, Coshocton County, Ohio) در ایالات متحده آمریکا است که در اوهایو واقع شده‌است.ناحیه ادامز ۶۶٫۴ کیلومترمربع مساحت و ۷۵۵ نفر جمعیت دارد و ۲۸۴ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.

Admin بازدید : 246 یکشنبه 14 شهریور 1395 نظرات (0)

سَگ‌زَبان جنسی از گیاهان علفی دوساله است.

سگ‌زبان از تیرهٔ گاوزبان (Boraginaceae) است.

این جنس در ایران سه گونه دارد:

    سگ‌زبان معمولی
    سگ‌زبان کرتی
    سگ‌زبان تهرانی

سگ‌زبان تهرانی منحصر به ایران است.

Admin بازدید : 96 یکشنبه 14 شهریور 1395 نظرات (0)

گورگاورز ، روستایی است از توابع بخش گهواره و در شهرستان دالاهو استان کرمانشاه ایران.این روستا در دهستان قلخانی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن (۴۰ خانوار) ۱۵۹ نفر بوده‌است.فرهنگ جغرافیایی ایران جلد ۵ در مورد گورگاورز می‌نویسد: دهی است از بخش گوران شهرستان اسلام‌آباد غرب واقع در ۲۲۰۰۰ گزی شمال باختری گهواره و ۳۰۰۰ گزی درینجه. کوهستانی و سردسیر و دارای ۲۷۵تن سکنه‌است. آب آن از چشمه است. محصول آن غلات و توتون و صیفی و لبنیات و شغل اهالی زراعت و گله‌داری و راه آن مالرو است.

Admin بازدید : 73 یکشنبه 14 شهریور 1395 نظرات (0)

لوکا ببیچ (عبارت واژه انگلیسی: Luka Bebić؛ زادهٔ ۲۱ اوت ۱۹۳۷) یک سیاست‌مدار اهل کرواسی است.

Admin بازدید : 75 یکشنبه 14 شهریور 1395 نظرات (0)

هلموت هاسه (عبارت واژه به انگلیسی: Helmut Hasse؛ ۲۵ اوت ۱۸۹۸ – ۲۶ دسامبر ۱۹۷۹) یک دانشمند در زمینه نظریه اعداد اهل آلمان بود.

Admin بازدید : 70 یکشنبه 14 شهریور 1395 نظرات (0)

چراغ‌آباد | نیک‌شهر، روستایی از توابع بخش بنت شهرستان نیک‌شهر در استان سیستان و بلوچستان ایران است.این روستا در دهستان توتان و مهمدان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۹ نفر (۳۲خانوار) بوده‌است.

Admin بازدید : 89 دوشنبه 08 شهریور 1395 نظرات (0)

ابرهای ماژلانی(عبارت واژه به انگلیسی: Magellanic Clouds) کوچک و بزرگ کهکشان‌های کوتولهٔ نامنظمی هستند که مانند ماهواره به دور کهکشان راه شیری می‌چرخند.این دو کهکشان مانند راه شیری دارای میلیون‌ها ستاره و همچنین احتمالا دارای سیاره هستند.این دو کهکشان در نیمکره جنوبی آسمان در صورت فلکی صلیب جنوبی دیده می‌شوند.این دو کهکشان در مقایسه با راه شیری اندازهٔ کوچک تری دارند و به طوری تحت جاذبه اش گرفتار شده‌اند.

Admin بازدید : 96 دوشنبه 08 شهریور 1395 نظرات (0)

گاه‌شماری هجری قمری، گاه‌شماری براساس چرخش ماه است که توسط مسلمانان و نیز در بسیاری از کشورهای اسلامی به عنوان سالنمای مذهبی یا در مواردی سالنمای مدنی استفاده می‌شود. از این سالنمای در بسیاری از آیین‌های اسلامی، از قبیل روزه، حج، تعیین ماه‌های حرام، و عزاداری استفاده می‌شود. در زمان خلافت عمر بن خطاب، خلیفه دوم برای اداره ممالک مفتوحه با کمک دبیران ایرانی اقدام به تأسیس دیوانخانه به سبک ساسانی نمود از اولین اقدامات دبیران ایجاد مبدأ گاه شماری برای سررسید باژ و گزیه (بعدها باج و خراج و جزینه) به تقلید از مبدأ تاریخ یزدجردی بود برای همین تاریخ هجرت پیامبر اسلام جایگزین تاریخ تاجگزاری شاه ساسانی شد که ۱۶ سال با هم اختلاف داشتند.[نیازمند منبع] گاه اجمالاً از آن بعنوان تقویم قمری نیز یاد می‌شود.

Admin بازدید : 83 دوشنبه 08 شهریور 1395 نظرات (0)

سیارک ۸۰۹۶ (عبارت واژه به انگلیسی: 8096 Emilezola، نامگذاری:1993OW3) هشت هزار و نود و ششمین سیارک کشف شده‌است که در ۲۰ ژوئیه ۱۹۹۳ کشف شد.

Admin بازدید : 106 دوشنبه 08 شهریور 1395 نظرات (0)

حطیطه، روستایی از توابع بخش جغتای شهرستان جغتای در استان خراسان رضوی ایران است.این روستا در دهستان جغتای قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۱ نفر (۱۰۲خانوار) بوده‌است.

Admin بازدید : 55 دوشنبه 08 شهریور 1395 نظرات (0)

کوهک (سراوان)، روستایی از توابع بخش بم‌پشت شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان ایران است.سراوان به دلیل داشتن کوهک به عنوان شرقی ترین نقطه ایران و اولین روستا در ایران که خورشید در آن طلوع می کند به سرزمین آفتاب نیز معروف است.این روستا در دهستان کوهک اسفندک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲٬۹۹۰ نفر (۶۴۰خانوار) بوده‌است. مردم کوهک براهویی زبانند.

Admin بازدید : 95 یکشنبه 31 مرداد 1395 نظرات (0)

پَروانه حشره‌ای است از راسته پولک‌بالان (Lepidoptera)، از خانواده طبقه‌بندی‌نشده گُرزشاخکان.الگوهای گوناگون رنگارنگ بر روی بال‌های پروانه‌ها و پرواز نامنظم ولی باوقار آن‌ها باعث شده تا تماشای پروانه یکی از سرگرمی‌های محبوب در برخی کشورها به‌شمار بیاید.

Admin بازدید : 58 یکشنبه 31 مرداد 1395 نظرات (0)

تونی جو وایت (عبارت واژه به زبان انگلیسی: Tony Joe White | متولد ۲۳ ژوئیهٔ ۱۹۴۳) یک موسیقی‌دان اهل ایالات متحده آمریکا است. وی از سال ۱۹۶۸ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است.

Admin بازدید : 54 یکشنبه 31 مرداد 1395 نظرات (0)

لیمان ترامبول (عبارت واژه به زبان انگلیسی: Lyman Trumbull) سناتور سابق عضو حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا بود. وی در سال ۱۸۵۵ تا ۱۸۷۳ میلادی سناتور ایالت ایلی‌نوی در سنای ایالات متحده آمریکا بود.

Admin بازدید : 66 یکشنبه 31 مرداد 1395 نظرات (0)

در جدال با خاموشی دهمین شعر مجموعه مدایح بی‌صله سروده احمد شاملو می‌باشد. وی این شعر را در ۲۰ تیر ۱۳۶۰ سرود.

Admin بازدید : 46 یکشنبه 31 مرداد 1395 نظرات (0)

سایرت مَتکَل (عبارت واژه به زبان  عبری: סיירת מטכ"ל) به معنای: یگان تکاوران ستاد کل، نام یگان تکاوری فوق ویژه ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش اسرائیل که بالاترین مرجع نظامی در کشور اسرائیل به شمار می‌رود. این یگان یکی از سه یگان فوق ویژه اصلی در ارتش اسرائیل و پرافتخارترین یگان فوق ویژه در نیروهای دفاعی اسرائیل شناخته می‌شود. نیروهای این یگان مستقیماً از فرماندهی ارشد کل ارتش اسرائیل دستور می‌گیرند. این نیروها مسئولیت تمامی «عملیات‌های ضدتروریستی»، «عملیات‌های پنهانی و مخفی در عمق خاک دشمن» و قابلیت «حملات ضربتی هم‌زمان» را بر عهده دارند.

Admin بازدید : 63 یکشنبه 31 مرداد 1395 نظرات (0)

شهرستان ایدا-ویرو (به استونیایی: Hiiu maakond) یکی از شهرستان‌های کشور استونی است.این شهرستان در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۶۷٬۵۴۲ نفر جمعیت داشته است و مرکز آن شهر یووی است.

Admin بازدید : 36 یکشنبه 31 مرداد 1395 نظرات (0)

دریفیلد (عبارت واژه به انگلیسی: Driffield) یک شهرک در بریتانیا است که در انگلستان واقع شده‌است.دریفیلد ۱۳٬۰۸۰ نفر جمعیت دارد.شهر Saint-Affrique خواهرخواندهٔ دریفیلد هست.

Admin بازدید : 41 یکشنبه 31 مرداد 1395 نظرات (0)

ویدوجا، روستایی از توابع بخش برزک شهرستان کاشان در استان اصفهان ایران است.این روستا در دهستان گلاب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۴۷ نفر (۲۸۶خانوار) بوده‌است.

Admin بازدید : 137 یکشنبه 31 مرداد 1395 نظرات (0)

اداره اطلاعات و ارتباطات ملی (NTIA ) آمریکا روز سه شنبه در یک اطلاعیه اینترنتی اعلام کرد که سیستم نام گذاری دامنه های اینترنتی یا DNS را به یک سازمان غیر آمریکایی واگذار خواهد کرد که یک سازمان غیر انتفاعی دارای چند سهامدار است که در لس آنجلس واقع شده و ICANN ( شرکت اینترنتی برای نام ها و شماره های اختصاصی) نامیده می شود.

Admin بازدید : 91 یکشنبه 31 مرداد 1395 نظرات (0)

کمپانی گوگل در راستای انحصاری سازی سرویس‌های خود قصد دارد تا پشتیبانی از برنامه های کروم را در سایر پلتفرم‌ها نظیر ویندوز، مک و لینوکس پایان بخشیده و کاربران علاقه‌مند به استفاده از این برنامه‌ها را به سمت استفاده از سیستم عامل کروم (Chrome OS) سوق دهد. البته نگران نباشید این پروژه از اواسط سال 2017 میلادی آغاز خواهد شد و تا آن زمان فرصت استفاده از این برنامه‌های کاربردی را خواهید داشت.

Admin بازدید : 49 یکشنبه 31 مرداد 1395 نظرات (0)

فلابر (Flubber)  نام ماده‌ای ویسکو الاستیک است که از ترکیب آب سرد با ژلی مخصوص در یک ظرف و پودر بوراکس (Borax) به همراه آب گرم در ظرفی دیگر تهیه می‌شود. از این ماده الاستیک و چسبنده اغلب در پروژه‌ها و آزمایش‌های علمی کودکان استفاده می‌شود.

Admin بازدید : 49 پنجشنبه 21 مرداد 1395 نظرات (0)

آقاجری یکی از روستاهای شهرستان بهبهان از استان خوزستان می‌باشد که جمعیت آن در سال ۱۳۹۰ حدود ۶۰۰ نفر می‌باشد همچنین اکٍثر این روستا فامیل آن آقاجری می‌باشد.همچنین شهر آقاجری که جز شهرستان بهبهان می باشدکه مردم قدیم آن اصالتاً از روستای آقاجری و روستای کره سیاه (آقاجری قدیم) می‌باشد جمعیت این شهر در حدود ۲۰ هزار نفر می‌باشد و بدلیل وجود منابع نفت گاز گسترده از مراکز اصلی و حساس مهم کشور و خاورمیانه می‌باشد.

Admin بازدید : 56 پنجشنبه 21 مرداد 1395 نظرات (0)

در ۳۰ ژوئیه سال ۲۰۱۶ میلادی، یک بالون تفریحی در محدوده ثبت نشده ماکسول در لاکهارت در ۴۸ کیلومتری جنوب آستین، تگزاس دچار آتش‌سوزی شد و ۱۶ نفر در این حادثه کشته شدند. این حادثه مرگبارترین حادثه برای بالون‌ها در ایالات متحده و دومین حادثهٔ مرگبار برای بالون‌ها در جهان است. ابن حادثه همچنین دومین حادثهٔ مرگبار هوایی در آمریکا پس از سقوط ۲۴۰۷ هواپیمایی کولگن در سال ۲۰۰۹ است.

Admin بازدید : 130 پنجشنبه 21 مرداد 1395 نظرات (0)

سولار ایمپالس یا نبض خورشیدی (عبارت واژه به انگلیسی: Solar Impulse) پروژهٔ سوئیسی هواپیمای الکتریکی دوربُرد آزمایشی، با انرژی خورشیدی و نیز نام دو هواپیمای این پروژه است. این پروژه که هزینه‌های آن به طور خصوصی تأمین می‌شود توسط مهندس و تاجر سوئیسی «آندره بورشبرگ» و روانشناس و خلبان سوئیسی «برتران پیکار» رهبری می‌شود. «برتران پیکار» همچنین هدایت کنندهٔ بریتینگ اوربیتر ۳بود؛ اولین بالونی که بدون توقف دنیا را دور زد. هدف سولار ایمپالس دسترسی به عنوان اولین مسافرت دور دنیا با یک هواپیمای ثابت‌بال با سرنشین که سوخت آن تنها انرژی خورشیدی است، و جلب توجه بیشتر به فناوری‌های زیست‌محیطی بود.ّ مایک اسکات در مجله فوربس دربارهٔ هدف این پروژه می‌نویسد: «اگر ما می‌توانیم تنها با انرژی خورشید و تکنولوژی‌های بهینه‌سازی انرژی دور دنیا پرواز کنیم، پتانسیل استفاده از تکنولوژی‌های تمیز در دیگر کاربردها بسیار بالا است».

Admin بازدید : 49 پنجشنبه 21 مرداد 1395 نظرات (0)

سیمان، روستایی است از توابع بخش مشکان و در شهرستان خوشاب استان خراسان رضوی ایران.این روستا در دهستان یام قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۲۵۱ نفر (تقریب به حدود ۶۸ خانوار) بوده است.

Admin بازدید : 33 پنجشنبه 21 مرداد 1395 نظرات (0)

ورلدویو-۳ (عبارت واژه به انگلیسی: WorldView-۳) ماهواره تجاری دیدبانی زمین متعلق به شرکت دیجیتال‌گلوب است که در ۱۳ اوت ۲۰۱۴ به فضا پرتاب شد. این ماهواره ششمین ماهواره دیجیتال‌گلوب در مدار پس از ماهواره‌های آیکونوس (پرتاب‌شده در ۱۹۹۹)، کوئیک‌برد (۲۰۰۱)، ورلدویو-۱ (۲۰۰۷)، ژئوآی-۱ (۲۰۰۸) و ورلدویو-۲ (۲۰۰۹) به‌شمار می‌رود. ورلدویو-۳ توانایی تهیه تصویر ماهواره‌ای پانکروماتیک با وضوح تصویری ۳۱ سانتی‌متر، تصویر ۸ باندی با وضوح ۱٫۲۴ متر، فروسرخ با وضوح ۳٫۷ متر و CAVIS (ابر، هواپخش، بخار، یخ و برف) با قدرت تفکیک ۳۰ متر را دارد.

ورلدویو-۳ در ۳ اوت ۲۰۱۴ از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ و با استفاده از موشک اتلس ۵ به فضا پرتاب شد. حامل پرتاب توسط یونایتد لانچ آلیانس تأمین شده و مدیریت پرتاب بر عهده لاکهید مارتین بود.

Admin بازدید : 38 پنجشنبه 21 مرداد 1395 نظرات (0)

رضا حسین‌زاده متولد ۱۴ بهمن ۱۳۴۴ در محلهٔ مولوی تهران به دنیا آمد. یکی از گویندگان اخبار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.وی در ۱۶ سالگی دیپلم علوم تجربی گرفت. علوم سیاسی را تا مرحلهٔ لیسانس در دانشگاه استانبول ترکیه خوانده و کارشناسی ارشد ژورنالیسم را نیز در مرحله پایان‌نامه، نیمه‌تمام رها کرده است. وی ۳ سال پیاپی جوایزی را از جشنواره خبر و برنامه‌های سیاسی را بدست آورد.او در ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ شمسی در ۵۰ سالگی بر اثر سکته قلبی و عارضه ریوی در بیمارستان بستری شد.

Admin بازدید : 63 پنجشنبه 21 مرداد 1395 نظرات (0)

کوجی ستو (عبارت نام به انگلیسی: Kōji Seto)  متولد ۱۸ مهٔ ۱۹۸۸ میباشد. یک هنرپیشه و بازیگر اهل ژاپن است و عضو گروه معروف ژاپنی d-boys که به دلیل بازی در سریال شاهزاده تنیس در نقش ایجی کیکومارو و بازی در کامن ریدر کیوا در نقش واتارو کورنای شهرت دارد.

Admin بازدید : 70 پنجشنبه 21 مرداد 1395 نظرات (0)

رافائل آلوز دوس سانتوس با نام کامل (عبارت نام به پرتغالی: Rafael Alves dos Santos) مدافع اهل کشور برزیل است که در شهر Jaboticabal آن کشور و در تاریخ ۱۰ نوامبر ۱۹۸۴ متولد شده است.رافائل آلوز دوس سانتوس در تیم‌های فوتبال Ponte Preta سابقهٔ حضور دارد.

Admin بازدید : 52 پنجشنبه 21 مرداد 1395 نظرات (0)

تیپین (عبارت واژه به لاتین: Typin) یک منطقهٔ مسکونی در لهستان است که در Gmina Tomaszów Lubelski واقع شده‌است.

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری